• Vanaf  95 per maand verzorgt De Administratiekamer uw complete boekhouding
  • Outsourcen

Snel en makkelijk inzicht in uw cashflow?

Bron: De Administratiekamer (29-05-2014)

Dankzij de liquiditeitsbegroting snel inzicht
Een liquiditeitsbegroting is een schematische weergave van alle geldstromen die uw bedrijf inkomen en uitgaan in een bepaalde periode. Die begroting geeft u inzicht in uw toekomstige financiële situatie.

In een liquiditeitsbegroting kunt u dus nú al een inschatting maken of het verantwoord is om een nieuwe laptop of auto aan te schaffen of om een training te volgen.

Vergelijk na het opstellen van de liquiditeitsbegroting de netto toename in cash met uw huidige cashpositie. Zo kunt u zien hoe liquide uw bedrijf naar verwachting zal zijn in de toekomst en of het dus verstandig is om nog maatregelen te treffen. Probeer als zzp'er en ondernemer regelmatig een liquiditeitsbegroting op te stellen. Hoe vaker u het doet, des te groter uw kennis is over uw bedrijf en des te eerder u actie kunt ondernemen als de situatie uit de hand lijkt te lopen. Vergelijk tenslotte ook regelmatig de begrote cijfers over een bepaalde periode met de werkelijke netto toename in cash in die periode. Zo kunt u eventuele verwachtingen voor in de toekomst bijschaven. Zo ziet u of verwachtingen realistisch waren en maakt u vervolgens nog preciezere schattingen.


Hoe vult u de liquiditeitsbegroting in?
U kunt een liquiditeitsbegroting bij ons opvragen. Deze is helemaal gratis.
Kijk hiervoor op: de-administratiekamer.nl/downloads


1. Pas de maanden aan
Vervang nu in de bovenste regel 'Januari' voor de maand waarin u start en vul de overige maanden in.
Maak voor minimaal 12 maanden een liquiditeitsbegroting. Iedere maand voegt u dus weer een maand toe aan uw overzicht.

2. Vul uw banksaldo in
Op de datum dat u start, kijkt u eerst wat uw huidige banksaldo van uw zakelijke bankrekening is. Dit saldo vult u in het bovenste oranje vakje in; achter 'Beginsaldo bank'.

3. Vul de verwachte ontvangsten in
Hiervoor kijkt u in uw boekhouding welke verkoopfacturen nog open staan, de openstaande debiteuren. U maakt een redelijke inschatting wanneer u het geld zult gaan ontvangen. De te verwachte bedragen vult u, inclusief btw, in de juiste maand in.

De naam 'Klant A', 'Klant B' etc. vervangt u natuurlijk door de naam van uw klant.

Ook verkoopfacturen die u nog moet versturen zet u er in. Zelfs inkomsten van werk of producten die nog niet geleverd zijn, maar die u wel verwacht te gaan leveren zet u in het overzicht. Al het geld dat u de komende 6-12 maanden verwacht binnen te krijgen, komt in het overzicht.
 
4. Vul nu alle uitgaven in
Hiervoor kijkt u in uw boekhouding welke inkoopfacturen u nog moet gaan betalen. Maak een inschatting wanneer u deze facturen gaat betalen. Zet de verwachte uitgaven inclusief btw in de juiste maand.

Veel uitgaven komen maandelijks terug, denk bijvoorbeeld aan telefoonrekeningen. Zet voor iedere maand een reële inschatting in het overzicht.

Eens per kwartaal betaalt u btw. Zet in april, juli, oktober en januari een bedrag wat u gemiddeld aan btw afdraagt.

Als u een eenmanszaak heeft, maakt u maandelijks een bedrag naar uw privé-rekening over. Heeft u een B.V., dan betaalt u loon. Ook deze bedragen vult u in.

Tot slot zet u in het overzicht alle uitgaven die u nog wilt gaan doen. Denk aan vakantiegeld, betalen inkomsten- of loonbelasting, betalen VPB of geplande investeringen.

5. Bekijk het 'verwacht eindsaldo' in de maanden die volgen
Heeft u een negatief eindsaldo? Dan is het belangrijk dat u nu actie onderneemt. Ga actiever uw geld innen; betaal leveranciers later en ga acquisitie plegen. Kijk ook eens kritisch naar uw uitgaven... kunt u hier nog op besparen?

6. Houd dit overzicht bij
Hoe langer u dit overzicht bijhoudt, hoe betrouwbaarder uw inschattingen worden en hoe minder tijd het kost!


Tips
Als u een liquiditeitsbegroting maakt, zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden:
  • Betaaltermijnen van klanten kunnen lang zijn. Ondernemers moeten gemiddeld 36 dagen op hun geld wachten
  • Onthoud dat u geen inkomsten heeft tijdens vakanties, omdat er in deze periode geen werk wordt verzet. Neem dit mee in uw planning
  • Als ondernemer zit u vast aan periodieke betalingen. Zo moet u belastingen, lonen en huur steeds weer kunnen betalen. Vergeet deze kostenposten niet
  • In de liquiditeitsbegroting vermeldt u bedragen inclusief btw

Hoe komt u aan een liquiditeitsbegroting?
De Administratiekamer heeft een format voor u opgesteld. Kijk hiervoor op: de-administratiekamer.nl/downloads.

 

Contact

De Administratiekamer
Industrieweg-Oost 13a, 6662 NE Elst
Tel. 0481-848840
Email: info@de-administratiekamer.nl

Offerte knop

Actueel

Back to Top

Tarieven
Afbeelding administratie
Administratiekantoor

De Administratiekamer is een fris, dynamisch, transparant en persoonlijk administratiekantoor met een hoge mate van professionaliteit.

Lees meer >>

Afbeelding administratie
Outsourcen administratie

Als flexibele financile afdeling voegen we waarde toe aan onze klanten en werken zoveel mogelijk met een jaarplanning tegen vaste maandelijkse kosten.

Lees meer >>

Afbeelding administratie
Training voor startende zzp'er

Enkele malen per jaar laat De Administratiekamer Rinske Jansen, auteur van het boek 'Startersgids voor zzp'ers', de training 'Goed van Start!' verzorgen.

Lees meer >>