• Vanaf € 95 per maand verzorgt De Administratiekamer uw complete boekhouding
  • Outsourcen

De Administratiekamer houd je op de hoogte van de laatste financiële- en fiscale wet- en regelgeving. Wij horen graag je feedback.

Heb je input? Dan kun je deze mailen naar info@de-administratiekamer.nl.


Mag ik een fiets van de zaak?

september 2016

Bij de auto van de zaak wordt al heel vaak stilgestaan. Maar wat doen we met de fiets? Rijden we die ook van de zaak en hoe aantrekkelijk is dat fiscaal?
Of je een fiets al dan niet van de zaak rijdt, mag je zelf beslissen. Voorwaarde is dat de fiets minstens 10% zakelijk gebruikt moet worden om hem als zakelijk aan te kunnen merken. Gebruik je de fiets 90% of meer zakelijk, dan is dit zelfs verplicht. Woon-werkverkeer ziet de fiscus ook als zakelijk.

Lees meer >>

Administratie outsourcen

augustus 2016

Eind vorig jaar heeft De Administratiekamer haar dienstverlening uitgebreid. Naast het verzorgen van de complete administratie -inclusief alle belastingaanslagen- voor zzp'ers, hebben grotere organisatie en/of stichtingen hun complete financiële afdeling bij ons geoutsourcet.

Wat zijn de voordelen van outsourcing?
* Hoge kwaliteit tegen lage kosten
* Geen risico van langlopende contracten (ziekte, verzuim e.d.)
* Optimale bezetting (geen uitval door vakantie of ziekte)
* Flexibele inzet bij wegwerken achterstanden of onverwachte hoeveelheid aan werkzaamheden
* Inzicht door overzichtelijke cockpits en dashboards
* Juiste informatie voor betere sturing
* Geen investeringen in ICT-software, implementatie en consultants
* Focus op kerntaken

Wij zien de voordelen van dit concept dagelijks terug bij onze klanten. Als flexibele financiële afdeling zijn we van meerwaarde, altijd up-to-date en voorzien we in een juiste en tijdige informatievoorziening.

Lees meer >>

Mag ik een mobieltje van de zaak?

juli 2016

Als je jouw mobieltje voor meer dan 10% zakelijk gebruikt, zijn alle kosten minus een privécorrectie aftrekbaar.

Mobiele telefoon voor je personeel
Als ondernemer ontkom je er vaak niet aan om werknemers die niet op kantoor zitten of die buiten kantooruren bereikbaar moeten zijn, een 'mobieltje van de zaak' te geven.
Onder de werkkostenregeling geldt een speciale vrijstelling als je van mening bent dat een mobiele telefoon noodzakelijk is voor je werknemer. Deze mobieltjes komen dan niet ten laste van je vrije ruimte.

Lees meer >>

Wij zijn super trots!

juni 2016

Wij zijn enorm trots, want De Administratiekamer is genomineerd voor de AFAS Awards 2016. En wat zou het gaaf zijn als wij deze award daadwerkelijk binnen gaan halen. En dat kán ook! Met jouw hulp!

Je kunt ons helpen door jouw stem uit te brengen. Ga naar de stempagina (klik hieronder op lees meer>>) en selecteer de categorie accountancy. Tot slot klik je op één van de drie social media buttons onder onze film. Alleen wanneer de video op deze manier gedeeld wordt, telt het als een stem.

Wij zouden het geweldig vinden als je jouw stem uitbrengt!!!

Lees meer >>

Wie wil er nou te veel betalen?

november 2015

Meestal betaal je jouw btw netjes op tijd. Maar soms kan het tegen zitten. Er zijn klanten die nog niet betaald hebben of je moet een investering doen. Je zit te krap bij kas en dat kan vervelend worden. Als je in gebreke blijft kan de Belastingdienst je een naheffingsaanslag met boete opleggen. Dat kun je dus beter voorkomen. Maar hoe?

Lees meer >>

Van VAR naar BGL naar VBO

september 2015

Per 1 januari wordt de VAR vervangen door de VBO, de Vooraf Beoordeelde Overeenkomst. Een tijdje geleden dachten we nog dat we de BGL (Beschikking Geen Loonheffing) zouden krijgen, maar die gaat niet door. Nog eens alles op een rijtje.

Lees meer >>

Studiekosten 2015-2016 niet meer aftrekbaar...

augustus 2015

Volg je een opleiding? En heb je recht op studiefinanciering? Vanaf het studiejaar 2015-2016 kun je jouw kosten voor boeken, les of collegegeld niet meer aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting.

Wat is er aan de hand?
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel 'Wet studievoorschot hoger onderwijs' aangenomen. Hierdoor zijn de belastingregels voor de aftrek van studiekosten veranderd.

Wat verandert?
Studeer je aan het middelbaar beroepsonderwijs (MBO), hoger beroepsonderwijs (HBO) of wetenschappelijk onderwijs (WO)? En heb je recht op studiefinanciering? Dan kun je jouw studiekosten vanaf het studiejaar 2015-2016 niet meer aftrekken. Houd er nu al rekening mee dat je studiekosten die je vanaf dat studiejaar maakt, niet als aftrekpost kunt aangeven in je aangifte inkomstenbelasting over 2015.

Wat blijft hetzelfde?
Studeer je aan het middelbaar beroepsonderwijs (MBO), hoger beroepsonderwijs (HBO) of wetenschappelijk onderwijs (WO)? En heb je geen recht op studiefinanciering? Dan kun je de studiekosten die je maakt vanaf het studiejaar 2015-2016, wel aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting over 2015.

Heb je studiekosten gemaakt in het studiejaar 2014-2015 of daarvoor? Dan kun je die aftrekken als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Lees meer >>

Eén opdrachtgever is geen opdrachtgever?

juli 2015

Veel zzp'ers gaan ervan uit dat je minstens drie opdrachtgevers moet hebben om als ondernemer te kunnen worden aangemerkt. Een misverstand. Hoe zit het eigenlijk precies? Is een zzp'er met één opdrachtgever wel ondernemer?

De vraag of je werknemer of ondernemer bent, is van belang omdat je als zzp'er niet wilt worden aangemerkt als werknemer. Je bent immers zzp'er geworden om als zelfstandig ondernemer je brood te verdienen.

Lees meer >>

Modelovereenkomsten gaan VAR vervangen

juni 2015

De Beschikking geen loonheffingen (BGL) als beoogde opvolger van de VAR-verklaring is van de baan. Er is een nieuw alternatief gevonden. De Belastingdienst gaat naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2016 werken met voorbeeldovereenkomsten. Bedrijven en zzp'ers kunnen die gebruiken en invullen. Mits in de praktijk volgens de overeenkomst wordt gewerkt, heeft een bedrijf zekerheid vooraf dat er geen loonheffingen hoeven te worden afgedragen.

Lees meer >>

btw terugvragen

mei 2015

Als ondernemer ben je verplicht de btw op de door jou uitgereikte facturen aan de fiscus af te dragen. Als je afnemer de factuur niet betaalt, kun je deze btw terugvragen. Dit wordt in de praktijk echter nogal eens vergeten. Hoe werkt dat?

Om aanspraak te kunnen maken op teruggaaf van btw, moet je aannemelijk maken dat je afnemer niet heeft betaald en ook niet zal betalen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door een brief van de curator waarin deze meedeelt dat er geen betaling zal plaatsvinden of door correspondentie met de afnemer waaruit blijkt dat deze niet zal betalen, te overhandigen aan de Belastingdienst.

Lees meer >>

Zou er niet iets meer ingezeten hebben?

april 2015

Iedere ondernemer maakt dagelijks deals. Veel deals kunnen beter. Met een beter resultaat, een goed gevoel voor beide partijen en de mogelijkheid om een goede relatie uit te bouwen. Komen tot een overeenkomst is een proces waarin waarde kan worden gecreëerd. Joris Rieken helpt beter beďnvloeden, verkopen en onderhandelen.

Speciaal voor klanten en contacten van De Administratiekamer heeft Joris Rieken een workshop samengesteld. Deze workshop wordt gehouden op donderdag 26 april in De Droom te Elst.

Lees meer >>

Vacature: allround boekhouder / assistent-accountant

maart 2015

Wat te doen als je een flinke club met mooie klanten hebt? En een team met fantastische professionals? En nog steeds groeit als kool? Precies! Dan zoek je naar een stabiele factor! Zo een rots in de branding zeg maar… gewoon weer een nieuwe held!

Lees meer >>

App 'Jouw zorgtoeslag'

februari 2015

Wat kun je met deze app?
* zorgtoeslag aanvragen
* zien hoeveel toeslag je krijgt en wanneer het is uitbetaald
* een wijziging van je inkomen doorgeven
* informatie over zorgtoeslag bekijken

De Belastingdienst heeft een nieuwe app uitgebracht: 'Jouw zorgtoeslag'. Deze kun je alleen gebruiken als je geen toeslagpartner hebt.

Lees meer >>

Onderhoud en verbouwing woning

januari 2015

Het was al aangekondigd: het btw-tarief van 6% mag na 30 juni 2015 niet meer toegepast worden op renovatie en herstel van woningen. Het lagere tarief geldt voor de in rekening gebrachte arbeidskosten, niet voor de gebruikte materialen. Om het lagere tarief te mogen toepassen, moet de aannemer/het klussenbedrijf/de hovenier, etc. dus op 30 juni 2015 klaar zijn. Het werk moet vóór 1 juli zijn opgeleverd en gefactureerd.

Stel, iemand laat een badkamer renoveren. De aannemer schakelt een tegelzetter in die zijn werk afrondt op 12 juni 2015. De aannemer levert het werk op op 15 juli 2015. Voor de btw is de laatste datum beslissend. Er moet 21% btw berekend worden, ook over de kosten van de tegelzetter!

Voor het schilderen, stukadoren, behangen en isoleren van bestaande woningen (meer dan twee jaar in gebruik) blijft het lage btw-tarief gelden. Dit zijn namelijk geen tijdelijke maatregelen. De 6% btw geldt zelfs voor de verf en ander materiaal dat wordt gebruikt of verbruikt door de schilder of stukadoor. Behangmateriaal en isolatiemateriaal zijn helaas uitzonderingen daarop en wél belast met 21% btw.

Lees meer >>

GRATIS workshop: Onderneem Financieel Bewust!

9 december 2014

Ga je starten als zzp'er? Of ben je onlangs gestart als zzp'er? En wil je meer inzicht in de financiële en administratieve aspecten van het ondernemerschap?
Dan is de gratis workshop 'Onderneem Financieel Bewust!' iets voor jou! Speciaal voor startende en net gestarte zzp'ers zal Rinske Jansen op 9 december 2014 om 19.30 uur een gratis workshop geven in het Starterscafé Rabobank Oost Betuwe, gehouden in café In den Ommenlanden te Elst.

Wil je hier bij zijn? Meld je dan snel aan.
Deze avond is gratis toegankelijk maar meld je wel even aan.

Lees meer >>

Hoe kom je in aanmerking voor fiscale aftrekposten?

november 2014

Als ondernemer / zzp'er kun je gebruik maken van verschillende ondernemersaftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek, de Mkb-winstvrijstelling en de investeringsaftrek.

Allemaal fiscale aftrekposten voor jou als ondernemer.
Of je hiervoor in aanmerking komt? Dat hangt af van twee vragen, namelijk....

Lees meer >>

Verschillen tussen BrightNL en ZZP Pensioenfonds op een rij

september 2014

Zzp’ers hebben, zoals iedereen die in Nederland woont, recht op AOW (Algemene Ouderdomswet) als ze de AOW-leeftijd bereikt hebben. Werk je als werknemer in loondienst, dan bouw je in de meeste gevallen naast de AOW vanzelf een aanvullend pensioen op via je werkgever.

Als zzp’er ben je hier zelf verantwoordelijk voor.

Inmiddels zijn er verschillende organisaties die met een pensioenoplossing komen voor zzp'ers. Zoals BrightNL en ZZP Pensioenfonds. We hebben alvast de overeenkomsten en verschillen voor je op een rijtje gezet.

Lees meer >>

Een nieuwe VAR vanaf 2015

september 2014

Vanwege de komende nieuwe wet- en regelgeving hoef je misschien voor 2015 geen VAR aan te vragen. Blijft je hetzelfde werk doen onder dezelfde omstandigheden en voorwaarden, dan mag je jouw VAR voor 2014 ook in 2015 blijven gebruiken totdat de nieuwe wet- en regelgeving ingaat. Je hoeft in dat geval dus geen nieuwe VAR voor 2015 aan te vragen.

Lees meer >>

Startersgids voor zzp’ers

september 2014

Als startende zzp’er komt er heel wat op je af. Cruciaal is dat je precies weet welke stappen je moet zetten, en in welke volgorde. Zodat je goed beslagen ten ijs komt en de kans op succes aanzienlijk vergroot.

Dit boek helpt je om op het juiste moment de juiste keuzes te maken.

Lees meer >>

Mag ik nu gewoon alles weggooien?

juli 2014

Als zzp’er ben je verplicht een administratie te voeren en deze zeven jaar te bewaren. Afhankelijk van de omvang van je bedrijf kan dit een enorme rij archiefdozen opleveren.

Mag je alle (digitale) gegevens en originelen vernietigen?

Lees meer >>

Zorg voor inzicht in je cashflow

juni 2014

Een van de meest makkelijke en meest inzicht gevende financiële overzichten is de liquiditeitsbegroting.

Een goed inzicht in je ontvangsten en uitgaven als zzp’er geeft rust. Het voorkomt nachtelijk piekeren. En het geeft je, als zzp’er,
mogelijkheden om weloverwogen investeringsbeslissingen te nemen.

Lees meer >>

Verlenging 6%-tarief renovatie en herstel woningen

mei 2014

Zoals je wellicht weet, geldt voor renovatie en herstel van woningen sinds 1 maart 2013 het verlaagde btw-tarief van 6%. In eerste instantie zou het gaan om een tijdelijke maatregel tot 1 maart 2014, maar deze termijn is verlengd tot eind 2014.
Voorbeelden van renovatie- en herstelwerkzaamheden zijn:
- aanbrengen, vernieuwen en onderhouden van badkamer, toilet, keuken, dakkapel en serre;
- aanbrengen, vernieuwen en onderhouden van boilers, geisers, cv-installaties, gaskachels,
houtkachels, zonnepanelen, zonwering, rolluiken, alarminstallaties e.d;
- de arbeidskosten van hoveniers voor het aanleggen en onderhouden van tuinen die behoren bij
woningen die ouder zijn dan twee jaar.

Lees meer >>

Hoe voorkom je dat je teveel betaalt voor een AOV?

april 2014

In de media wordt geregeld aandacht geschonken aan het onderwerp arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV).

Vaakgehoorde termen zijn dan “duur” en “veel premie betalen”.

Maar is het nu een gegeven dat alle verzekeraars veel geld rekenen voor een AOV? En: wat kun je er zelf aan doen om een AOV af te sluiten die minder kost en ook nog eens aansluit bij je persoonlijke situatie? Hoe komt de premie van een arbeidsongeschiktheidsverzekering tot stand? Er zijn meerdere variabelen die de hoogte van de AOV-premie bepalen.

We vragen het De Smale uit Elst.

Lees meer >>

Voorlopige aanslag 2014

januari 2014

De belasting over het inkomen van ondernemers wordt na afloop van het kalenderjaar berekend. Dan is namelijk pas bekend hoeveel winst je hebt behaald. Zo lang kan de overheid niet wachten. Daarom wordt je inkomen (inclusief ondernemerswinst) geschat en krijg je een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2014.
Ontving je ook al jouw 'Voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2014'? Je mag die in maandelijkse termijnen betalen óf ineens. Wat is de beste keuze?

Lees meer >>
Contact

De Administratiekamer
Industrieweg-Oost 13a, 6662 NE Elst
Tel. 0481-848840
Email: info@de-administratiekamer.nl

Offerte knop

Actueel

Back to Top

Tarieven
Afbeelding administratie
Administratiekantoor

De Administratiekamer is een fris, dynamisch, transparant en persoonlijk administratiekantoor met een hoge mate van professionaliteit.

Lees meer >>

Afbeelding administratie
Outsourcen administratie

Als flexibele financiële afdeling voegen we waarde toe aan onze klanten en werken zoveel mogelijk met een jaarplanning tegen vaste maandelijkse kosten.

Lees meer >>

Afbeelding administratie
Training voor startende zzp'er

Enkele malen per jaar laat De Administratiekamer Rinske Jansen, auteur van het boek 'Startersgids voor zzp'ers', de training 'Goed van Start!' verzorgen.

Lees meer >>